De fire organisasjonene som tidligere fikk tilskudd til forebyggende innsats på rusmiddel-, doping og spillområdet direkte over statsbudsjettet, Actis, Akan, Antidoping Norge og Av-og-til, har ulike formål og utfyller hverandre.
Siden vi alle jobber med å forebygge og redusere bruk av rusmidler, doping og spillavhengighet har vi naturlig nok mye til felles. Vi ønsker et samfunn og arbeidsliv hvor det skal være lett å ta rusfrie og helsefremmende valg og hvor råd og veiledning aldri er langt unna for dem som opplever utfordringer knyttet til rusmidler, doping og spillavhengighet eller er pårørende til noen som har det.
Vi har ulike måter å organisere oss på og vi jobber på forskjellige måter. Dette gjør også at vi måler resultat ulikt. Dette må gjenspeiles i tilskuddskriteriene og i målene organisasjonene skal rapportere på.
I 2023 var det stor oversøking på ordningen, og nå som formålet foreslås utvidet til å også gjelde skadereduksjon og spillområdet, er det avgjørende at det følger med mer midler, både for å inkludere flere temaer og for å demme opp for pris- og kostnadsvekst. Ikke minst er det viktig at søknadsfristen for ordningen settes slik at tilskuddet kan fastsettes og meddeles umiddelbart etter at statsbudsjettet har blitt lagt frem slik at det er mulig å lage langsiktige planer for det kommende året.
Det er positivt at det foreslås at man kan søke støtte for flere år om gangen, slik at det er mulig for oss å planlegge langsiktig og sikre kontinuitet i arbeidet. Vi håper muligheten for flerårige avtaler også er med når tilskuddsordningen utlyses.
Positivt at spill er en del av tilskuddsordningen
Actis mener det er svært positivt at forebygging av spillavhengighet er foreslått som en del av tilskuddsordningen. Actis er en unik aktør i pengespillpolitikk siden vi er én av få interesseorganisasjoner som har spillpolitikk som en hovedprioritering.
Inkludering av spill i tilskuddsordningen gjør at Actis kan fortsette å være en uavhengig politisk aktør på pengespillområdet, men uten at vi må konkurrere med egne medlemsorganisasjoner om midler til dette arbeidet.
Spillavhengighet har store likheter med avhengighet av rusmidler, og ved å sette rus- og spillpolitikk i sammenheng har Actis en unik mulighet til å øke kunnskapen både blant beslutningstakere og i befolkningen om viktigheten av forebygging og hvilke tiltak som best forebygger avhengighet.
Resultatmål, effektmål og tildelingskriterium
For Actis sin del er flere av resultatmålene og effektmålene lite tilpasset hvordan organisasjonen vår jobber. For det første mener vi at flere av resultatmålene er mer rettet mot kampanjeorganisasjoner enn politiske interesseorganisasjoner. Antall følgere på sosiale medier eller besøk på nettsiden sier lite om hvor stort politisk gjennomslag organisasjonen har fått. I tillegg må man rapportere på om man har en kommunikasjonsplan eller plan for synliggjøring, men det er ikke et lignende rapporteringskrav for om man har en plan for påvirkning eller politiske gjennomslag.
Det er også flere rapporteringskrav som gjelder opplæring av kommuner, fylkeskommuner, arbeidsplasser og samarbeidspartnere. Actis driver ikke med direkte opplæring av offentlige etater eller i arbeidslivet, men har som mål å være kunnskapsformidler gjennom for eksempel å arrangere konferanser som er åpne for alle. Vi mener at slik kravene er formulerte nå, er de mer tilpasset organisasjoner som jobber med kursing og opplæring i stedet for generell kunnskapsformidling. Her kunne man med fordel bytte ut ordet «opplæring» med et ord som dekker deling av kunnskap bredere.
Det er manglende samsvar mellom resultatmål, effektmål og tildelingskriteriene. Vi støtter at politiske prosesser, synliggjøring og samarbeid blir inkludert i vektingen ved tildeling av midler, men da mener vi at disse områdene også bør rapporteres på for å vise samsvar mellom tildelingen av midler og rapporteringen på bruk av midlene. For eksempel kan man se på antall høringer og innspillsprosesser organisasjonen har deltatt i. Det bør også være mulighet for å rapportere kvalitativt på politisk deltakelse siden dette sjelden kan måles og resultatene sjelden kommer i løpet av ett år.
Tildelingskriteriet som omhandler tilbakemeldingsverktøy, kan på noen områder være vanskelig for Actis å møte. Vi kjører evalueringer etter gjennomførte konferanser og medlemsundersøkelser, men vi jobber også opp mot beslutningstakere, og det er vanskelig for oss å jevnlig innhente tilbakemeldinger i det politiske arbeidet for å måle effekt. Også dette kriteriet virker mer tilpasset kampanjeorganisasjoner eller dem som driver med opplæring av offentlige etater og på arbeidsplasser.
Vi mener Helsedirektoratet bør vurdere om alle organisasjoner skal rapportere på alle resultat- og effektmål, eller om man vekter resultat- og effektmål basert på strukturen og formålet til organisasjonen.
Driftstilskudd (nasjonal grunnstøtte) til frivillige rusmiddelpolitiske organisasjoner
Actis støtter de foreslåtte endringene.
Faktainformasjon om rus og rusmidler
Actis støtter de foreslåtte endringene.