I det siste har vi flere steder kunnet lese om at arrangørene av ski-VM i Trondheim 2025 jobber for at det skal serveres alkohol i publikumsområdet. Alkoholsalget skal visstnok føre til økt billettsalg, og arrangørene ønsker å tilby alkohol på lik linje med god mat. Hvor labert tror VM-arrangørene at engasjementet er i det norske folk dersom man trenger en pils for å se Klæbo gå sprint eller Gyda Westvold Hansen ta kombinertgull?
Alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholkonsumet vårt koster mellom 80 og 100 milliarder årlig. Til sammenligning kostet utbyggingen av Granåsen i forkant av VM 1,25 milliarder. På tross av de store kostnadene, er norsk alkoholpolitikk en suksessfaktor. Vi drikker jevnt over mindre enn de fleste andre europeiske land og har et velfungerende vinmonopol. Ikke minst er det et bærende prinsipp i norsk alkoholpolitikk at alkohol og idrett ikke er en god kombinasjon, og særlig ikke når det er barn til stede.
Mange av oss husker podiedamene i Tour de France og andre sykkelritt. Vant man, ble man ikke bare premiert med pokal og heder og ære, men også med et kyss fra en podiedame. Da Bergen arrangerte sykkel-VM i 2017 byttet de ut podiedamene med bunadskledde ungdommer. Dette har fått store konsekvenser for sykkelsporten i ettertid. Nå er det unntaket heller enn regelen at mennene blir hilst av damer på utstilling.
Norge tok et modig valg, ledet an og utgjorde en forskjell. Vi adopterte ikke bare skikker fra andre steder, men valgte i stedet å skille oss ut og dermed bidra til positiv endring i sporten. På samme måte må vi også bruke VM i Trondheim til å si høyt og tydelig at alkohol og idrett ikke hører sammen.
I regjeringens folkehelsemelding som kom før påsken 2023, er en av hovedprioriteringene innenfor alkohol å forsterke arbeidet med alkoholfrie arenaer, blant annet i samarbeid med idretten. Dette er et viktig mål som alle må jobbe sammen for å oppnå. Norges Idrettsforbund slår også fast i sine retningslinjer at tribunekulturen skal være trygg og familievennlig og at det derfor ikke skal nytes alkohol i tilknytning til konkurranseaktiviteter. At store stjerner kommer til Trondheim i 2025, rettferdiggjør ikke at idretten firer på dette.
Jeg har forståelse for at arrangørene ikke ønsker å legge til rette for flatfyll i området rundt VM, men dette løses ikke ved å åpne opp for alkoholsalg og større tilgjengelighet på alkohol. Tvert om må idretten gi et tydelig signal om at man kan ha det gøy uten alkohol.
Å se et potensielt Johaug-comeback gir ikke samme gleden om man ikke husker det dagen derpå.
Inger Lise Hansen
Generalsekretær i Actis