Alkoholreklame i sosiale medier - hvor går grensen?

Dato: 13/08/25
Sted: Langbryggen 15
Tid: 10.30 - 11.30
gutt med mobil

I en undersøkelse fra Medietilsynet i 2024 sier 23 prosent av dem mellom 13 og 18 år at de har fått opp reklame for alkohol. i sosiale medier, 16 prosent av dem mellom 9 og 12 år har opplevd alkoholreklame i nyhetsstrømmen. Foto: Shutterstock

Forbudet mot alkoholreklame blir til stadighet utfordret i sosiale medier og politisk. Flere mener at reklameforbudet bør revideres og moderniseres. Men hva innebærer reklameforbudet, og hvordan håndheves det i 2025?

Arrangementet vil gi innblikk i det norske reklameforbudet, hvordan det skiller seg ut fra andre land og hvordan det skal bidra til å beskytte befolkningen, ikke minst barn og unge.

Under arrangementet lanserer vi en ny rapport reklameforbudet. Vi har også samlet fagpersoner som fra ulike perspektiver vil belyse hvordan dagens reklameforbud fungerer i praksis – og hvordan sosiale medier skaper nye utfordringer.

Til slutt politisk debatt: Hvordan sikrer vi at reklameforbudet fortsatt beskytter i et digitalt samfunn? Og hva må til for at regelverket faktisk håndheves?

Vi ses i Arendal!

Program

(Under utarbeidelse)

Lansering av rapport om reklameforbudet

Reklameforbudet i praksis – slik fungerer det i dag (innlegg fra fagpersoner)

Politisk debatt: Hvordan sikrer vi at reklameforbudet fortsatt beskytter i et digitalt samfunn?