Alkoholpress mot unge
Ny rapport viser alkoholeksponering i stort omfang på sosiale medier.

Hei, hva leter du etter?
Ny rapport viser alkoholeksponering i stort omfang på sosiale medier.
Retriever har på oppdrag fra Actis kartlagt til sammen 28 kontoer tilhørende 14 ulike norske influensere og innholdet de postet gjennom hele 2024.
Funnene viser at alkoholeksponeringen rettet mot unge er voldsom:
I innleggene med alkohol, fremstilles denne uten unntak som noe positivt, og som en naturlig del av hverdagen og det å være ung. Alkoholen er ofte tydelig eksponert, og i over 200 av innleggene snakkes det også mye om alkoholen som drikkes, og den får derfor en mer fremtredende plass.
– Vi snakker om en massiv og ufiltrert eksponering av alkohol til barn og unge. Skål for likes har blitt en normal, og det må vi ta et oppgjør med, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis.
Tydelig alkoholreklame
Å reklamere for alkohol er ulovlig i Norge. Allikevel viser 4 prosent av de kartlagte innleggene en eller annen form for alkoholreklame. Disse innleggene har i gjennomsnitt litt over 1 million visninger.
Flesteparten av visningene var på Snapchat, en plattform der Retriever ikke har tilgang til visningstall. Det reelle antallet visninger kan derfor være langt høyere.
- Influenserne må skjerpe seg. De er forbilder for tusenvis av unge som ser opp til dem, og idoliserer deres livsstil. Da har man også et ekstra ansvar, sier Inger Lise Hansen.
Reklameinnholdet handler utelukkende om produktet Kald. Promoteringen av denne drikken har Actis tidligere klaget inn til Helsedirektoratet for brudd på alkoholloven. Tidligere i år varslet Helsedirektoratet på bakgrunn av dette en bot i millionklassen til musikkgruppen Ballinciaga.
Kanalene som er undersøkt er TikTok, YouTube og Snapchat. 67 prosent av innholdet på YouTube viser alkohol, 19 prosent på TikTok og 12 prosent på Snapchat.