Nylig uttalte daglig leder Elisabeth Kress ved den ferske Michelin-restauranten K2 til Stavanger Aftenblad, at de satser like mye på drikke med, som uten alkohol.
«Vi har laget en alkoholfri drikkepakke som fungerer til rettene, og vi vil at gjesten skal føle det er like riktig å ta en alkoholfri drikkepakke som en med alkohol.»
Viktig signal
- At en ambisiøs og kompromissløs Michelin-restaurant velger en slik tilnærming til menyen, forteller at noe er i ferd med å skje, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis. – Det gir et signal om at gourmetmat ikke trenger en dyr vin for at måltidet skal bli en kulinarisk opplevelse. Det bør åpne opp for at enda flere restauranter legger like mye energi i de alkoholfrie alternativer som i sine vinanbefalinger.
Med andre ord: Terte fylt med taskekrabbe og hollandaise kan like gjerne serveres sammen med en eplemost som byr på duft av epler, pærer og sitrus.
Trendy
Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet, mener at det er en helsetrend at folk vil leve sunt og spise og drikke lett. Han slår fast at drikke med lavest mulig alkohol-, sukker- og kaloriinnhold blir stadig mer etterspurt.
Så var det pengene
Men det er fortsatt sånn at de fleste restauranter fremhever vinpakkene sine når de presenterer dagens fireretter.
- Det har nok mye å gjøre med at fortjenesten på salg av alkohol er så viktig for restaurantene, mener Inger Lise Hansen. – Men som kunder bør vi kunne kreve at flere steder gjør som K2 i Stavanger og legger stoltheten sin også i de alkoholfrie drikkealternativene. Og jo flere av oss som etterspør dette, jo større og bedre vil tilbudet bli.