Pris og tilgjengelighet virker
Arbeidsgruppen slår fast at økte alkoholavgifter som gir høyere priser, samt innføring av minstepriser, har god effekt på å redusere forbruket. Derimot finnes det ikke nok dokumentasjon for at rabattforbud alene har tilsvarende effekt.
Når det gjelder tilgjengelighet, er det solid belegg for at færre salgssteder, kortere åpningstider og høyere aldersgrenser virker.
Reklameforbud og helhetlige tiltak
Et av de tydeligste funnene er at forbud mot alkoholreklame har effekt. Dette gjelder særlig når disse er omfattende og godt håndhevet.
Til slutt viser rapporten at helhetlige tiltakspakker – som statlige monopolordninger eller nasjonale handlingsplaner med flere samkjørte tiltak – har god dokumentert effekt på alkoholforbruket.
Rapporten bekrefter at kjente virkemidler virker, og at en helhetlig politikk gir best resultat, sier generalsekretær i Actis, Inger Lise Hansen. – Dette bør de politiske partiene som går inn for å liberalisere alkoholpolitikken merke seg.