– Her har regjeringen fått de svarene de ønsket seg, men med veldig mange forbehold. Selv med en streng utforming vil det være stor usikkerhet rundt om gårdssalg vil stå seg juridisk. Derfor bør forslaget legges i skuffen, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis.
Dette sier utredningen:
Stramt rammet inn – ellers i strid med EØS
Utredningen slår fast at gårdssalg av øl, vin og brennevin vil være en restriksjon på den frie vareflyten etter EØS-avtalen. En slik ordning kan bare forsvares dersom den er strengt begrunnet i folkehelse og rammes svært snevert inn, med klare begrensninger på volum, type produkter og hvem som kan få selge.
Vil EU/EFTA akseptere særfordeler for norske produsenter?
Forfatterne understreker at det er betydelig prosessrisiko knyttet til en gårdssalgsordning. Norske produsenter vil få en særfordel som utenlandske produsenter ikke har, og ordningen kan derfor bli underkjent i EU/EFTA-domstolene.
Trussel mot Vinmonopolet
Rapporten peker også på at gårdssalg kan undergrave Vinmonopolets stilling. Jo større ordningen blir, desto mer svekkes konsistensen i norsk alkoholpolitikk – og dermed begrunnelsen for monopolet.
Les om den svenske modellen her
Kan svekke helheten i norsk alkoholpolitikk
Norsk alkoholpolitikk vurderes i sin helhet. Flere små liberaliseringer, for eksempel kombinasjonen av gårdssalg, taxfree-endringer og reklamepress, kan i sum bidra til at hele systemet blir vurdert som inkonsistent i en EØS-rettslig prøving.
Fare for reklameglidning
Rapporten advarer også om at gårdssalg vil skape gråsoner mellom informasjon og reklame. Dette kan åpne for at andre aktører krever mer markedsføring, og dermed sette dagens reklameforbud under press.
Må kunne reverseres
Til slutt understreker utredningen at eventuelle tillatelser til gårdssalg må gis med klare forbehold. Ordningen må kunne reverseres raskt dersom EU/EFTA-domstolene konkluderer med at den er i strid med EØS-retten.
Strenge rammer
Rapportens hovedkonklusjon er at gårdssalg bare kan forsvares EØS-rettslig dersom ordningen rammes svært stramt inn. Selv da er risikoen høy, og en slik ordning kan svekke både Vinmonopolets stilling og konsistensen i norsk alkoholpolitikk.
Rapporten er bestilt av Helse- og omsorgsdepartementet etter Stortingets vedtak i desember 2024. Den er utarbeidet av advokatfirmaet Lund & Co.