Sverige: Tillater gårdssalg av alkohol fra juni

1. juni er datoen da svenske aktører, som vinprodusenter, siderprodusenter og mikrobryggerier, kan søke om tillatelse til å drive gårdssalg av alkohol over 3,5 prosent direkte til kundene. Mange har allerede fingeren på send-knappen, og i andre enden står flere kommuner klare til å stemple «godkjent».

Publisert: 28. mai 2025
Sist oppdatert: 28. mai 2025

Fra 1. juni kan småskalaprodusenter i Sverige selge egenprodusert øl direkte til besøkende - men først etter at kundene har fått en leksjon om alkoholens skadevirkninger.

Den nye ordningen gir små produsenter mulighet til å selge egne alkoholholdige produkter direkte til forbrukere – men kun i forbindelse med forhåndsbestilte besøk. Det er hver enkelt av Sveriges 290 kommuner som bestemmer hvem som er kvalifisert til å drive gårdssalg.

Mye er uklart

Den svenske regjeringen har vært opptatt av at ordningen ikke skal gå på bekostning av folkehelsen. Derfor er det krav om at salget kun skjer etter en minst 30 minutter lang, «kunnskapshevende aktivitet», der produsenten blant annet skal informere om alkoholens skadevirkninger.

Kritikerne mener det er tvilsomt om produsentene vil følge opp dette, og det er uklart hvordan de kommunale myndighetene har tenkt å kontrollere etterlevelsen og om det vil bli prioritert.

Kan true Systembolaget

Ordningen er forbeholdt små svenske produsenter. Men det reiser spørsmål om lovligheten i henhold til EØS- og EU-regelverk. Utenlandske produsenter er allerede i gang med å vurdere rettslige skritt mot Sverige, med henvisning til diskriminering - altså at de blir utestengt fra dette markedet.

Et rettsoppgjør kan potensielt åpne markedet ytterligere og dermed undergrave Systembolagets enerett. Dermed kan hele den svenske monopolordningen henge i en tynn tråd.

Hva betyr dette for Norge?

Også i Norge har det vært politisk press for å åpne for gårdssalg av alkohol. Et stortingsflertall ba i november 2024 regjeringen utrede og fremme forslag som bidrar til å utvide muligheten lokale produsenter av alkoholholdige drikkevarer har til å selge varene sine til besøkende. Den svenske ordningen kan bli brukt som modell for å innføre dette.

Generalsekretær i Actis, Inger Lise Hansen, er skeptisk.

– Jeg frykter at Sveriges forsøk på å balansere næringshensyn og folkehelse vil mislykkes, og at dette i praksis blir en ny salgskanal for sterkere alkoholprodukter utenfor Systembolaget. Følger Norge etter, risikerer vi samme utfall. Det kan undergrave Vinmonopolets eksistens og sette en av bærebjelkene i norsk alkoholpolitikk i spill. Det er det ingen som ønsker – heller ikke Vinmonopolets egne kunder.

Hun minner om at unntaket for å ha vinmonopol i Norge gjennom EØS-avtalen er basert på at vi skal begrense tilgjengeligheten til alkoholsalg av hensynet til folkehelsen. Dersom det blir mulig å kjøpe alkohol på stadig flere steder utenfor polet rokker det ved hele prinsippet om å sette folkehelsen først.

Evalueres innen 2031

Gårdssalget i Sverige skal evalueres innen 2031. Hvordan modellen fungerer i praksis, og om den tåler presset fra marked og juridiske utfordringer, vil få betydning også utover Sveriges grenser.

Del saken Facebook Twitter

Les våre aktuelle artikler