Undersøkelsen ble lagt frem 25. november og forteller at unge synes de får for mye reklame i sosiale medier.
– Svarene sier noe om det massive reklametrykket barn og ungdom utsettes for. Deres mest brukte sosiale arena er langt på vei blitt en uregulert markedsplass, kommenterer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Mengden reklame de unge eksponeres for, er åpenbart for stor. I tillegg er det altså mange som får reklame for produkter de skulle vært skjermet for.
- Det er en grunn til at vi har et reklameforbud mot alkohol i Norge, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis. - Når én av fem unge eksponeres for alkoholreklame, er det tydelig at noe må gjøres. Vi trenger å se konkrete resultater av overtredelsesgebyret mot ulovlig alkoholreklame i sosiale medier. Norske influensere må forstå at brudd på alkohollovgivningen får konsekvenser, slik at de endrer praksis og tar ansvar
Hovedfunn
Barn og unges forhold til influensere
- Nesten halvparten av 9–18-åringer følger eller ser på humorvideoer fra YouTubere, TikTokere eller fra andre influensere. Dette er den mest populære typen videoinnhold.
- En fjerdedel ser på videoer med gaming og gamere, musikk, sport og trening.
- En større andel gutter enn jenter ser på videoer om gaming eller gamere, sport, trening og natur. Flere jenter ser på videoer om mote, klær og sminke, mat, dyr, musikk, realitykjendiser, venner med egen kanal på YouTube eller TikTok, kosthold, unboxing og psykisk helse/ psykolog.
- Hvilke YouTubere, TikTokere, influensere og gamere barn og unge ser på, varierer i stor grad. De mest populære er MrBeast, Julie Fiala og Sidemen.
- 7 prosent av 9–18-åringer som følger eller ser på YouTubere, influensere eller TikTokere, svarer at de har sendt penger til disse.
- 48 prosent av dem som oppgir at de har sendt penger, begrunner dette med at de liker personen eller innholdet personen lager.
Reklame på nettet
På spørsmål om hvilken type reklame barn og unge har fått på nettet har 14 – 18 åringene fått flere svaralternativer enn 9–12-åringer. 9–12-åringene blir kun spurt om reklame for vektnedgang, muskelvekst og alkohol.
- 64 prosent av 9–18-åringene som bruker sosiale medier, sier seg enig i at det er for mye reklame i sosiale medier. Det er verdt å merke seg at dette er innhold barna selv opplever som reklame.
- Jenter får i større grad enn gutter reklame for vektnedgang.
- Blant 14–18-åringene er det pengespill eller gambling (60 prosent) flest har oppgitt at de har fått reklame for. Nesten halvparten i denne aldersgruppen har fått reklame for produkter for å gå ned i vekt og/eller produkter som skal gi større muskler.
- Blant den yngste aldersgruppen, 9 – 12 åringene, svarte 20 prosent at de har fått reklame for vektnedgangsprodukter på nettet det siste året. 25 prosent i denne aldersgruppen har fått reklame for produkter som skal gi større muskler.
- 13 prosent av 9–12-åringene og 22 prosent blant 14–18-åringer har fått reklame for alkohol.
Les hele rapporten her