Lut lei lootbokser
Actis har lenge vært kritiske til såkalte “lootbokser” i dataspill. Nå går også Forbrukerrådet inn for strengere regulering.
Hei, hva leter du etter?
Actis har lenge vært kritiske til såkalte “lootbokser” i dataspill. Nå går også Forbrukerrådet inn for strengere regulering.
Lootbokser er såkalte «mysteriepakker» som gir spilleren en digital gjenstand, kosmetisk oppgradering eller en fordel. Disse kjøpes for ekte penger, og du vet ikke hva du får før etterpå. Populære Fortnite er et av spillene som lokker med dette.
Rapporten «Insert Coin» ble lagt frem denne uken. Den er utarbeidet av Forbrukerrådet i samarbeid med 19 andre europeiske forbrukerorganisasjoner. Også amerikanske partnere har vært involvert.
Rapporten er nådeløs i sin beskrivelse av lootbokser og forretningsmodellen som spillbransjen bruker for å hente inntekter fra dette konseptet: Manipulerende design, aggressiv markedsføring og misvisende sannsynligheter.
Det har også Actis advart mot.
– Forskning viser at det er en sammenheng mellom pengespillproblemer og lootbokser, og det er de samme mekanismene som trigges, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis. – Vi er bekymret for den oppvoksende generasjonen som fra tidlig av har blitt introdusert for mekanismene i lootbokser via gaming, og konsekvensene det vil få når de blir gamle nok til å flytte spillingen fra dataspill til pengespill.
Og det er store penger det er snakk om. Over de siste to tiårene har kjøp i spill, salg av ekstra innhold inne i de enkelte spillene, blitt en av de største kildene til inntekt for spillselskapene. I 2020 tjente selskapene nærmere 150 milliarder kroner kun på forbrukeres kjøp i spill.
Mens stadig flere land går foran og vedtar reguleringer, har Norge valgt å bli sittende på gjerdet. Kulturdepartementet valgte å ikke regulere lootbokser i den nye pengespilloven som kom tidligere i år.
– At lootbokser ikke skal sees på som pengespill fordi de ikke oppfyller kriteriet om premie av økonomisk verdi, er merkelig, mener Inger Lise Hansen. – Det er den faktiske verdien som betyr noe for den som spiller, det være seg våpen, såkalte «skins» eller spillets egen virtuelle valuta, ikke om det generer en gevinst i kroner og øre. Når det er sagt, er det ikke avgjørende for oss i hvilket lovverk lootboksene reguleres, men at det kommer på plass regulering så snart som mulig.
En nylig publisert kunnskapsoppsummering i det medisinsk tidsskriftet Jama Pediatrics finner en sammenheng mellom cannabisbruk og dårligere skoleresultater.
Hvis målet er å redusere gjengenes makt og inntekter, er det ikke avgjørende hvor stor markedsandel det lovlige markedet har. Det viktigste målet er hvor stort det ulovlige markedet er i absolutte tall – hvor mange dollar som havner hos de kriminelle nettverkene.
Ny studie fra Canada gir svaret.
En ny studie viser at daglig cannabisbruk øker sjansen for slag med 42 prosent og hjerteinfarkt med 25 prosent.