Heretter vil det svi å reklamere for alkohol i sosiale medier
13. september ble overtredelsesgebyr for overtredelser på Alkoholloven vedtatt i statsråd.
Hei, hva leter du etter?
13. september ble overtredelsesgebyr for overtredelser på Alkoholloven vedtatt i statsråd.
Dette betyr blant annet at de som driver med ulovlig alkoholreklame i sosiale medier kan forvente seg et gebyr dersom de bryter reklameforbudet. Til nå har de bare fått krav om retting.
13. september 2024 ble overtredelsesgebyr for overtredelser på Alkoholloven vedtatt i statsråd. Dette betyr blant annet at de som driver med ulovlig alkoholreklame i sosiale medier kan forvente seg et gebyr dersom de bryter reklameforbudet. Til nå har de bare fått krav om retting.
- Det er bra at regjeringen etter seks år endelig vedtar et overtredelsesgebyr. Dette vil både ha en forebyggende effekt, men også gjøre at brudd på reklameforbudet svir i lommeboken til influensere og andre aktører som gjør dette, sier Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis.
Overtredelsesgebyret ble først vedtatt av Stortinget i juni 2018, men ikke før seks år senere blir det nå iverksatt. Actis har jobbet for et overtredelsesgebyr over lang tid.
- Å bryte norsk lov skal ha konsekvenser, også i sosiale medier, sier Hansen. - Vi kan ikke la en arena hvor mindreårige bruker timevis hverdag, være en frisone for dem som vil promotere alkohol.
Hun legger til:
- Reklameforbudet er ett av de viktigste virkemidlene i norsk alkoholpolitikk. De som ikke selv ber om informasjon om alkoholholdige varer skal ikke risikere å få alkohol opp på Instagram eller TikTok. Slik informasjon er noe en skal oppsøke selv. De som likevel pusher alkohol på sårbare grupper og mindreårige vil fra nå av måtte betale for det, sier Inger Lise Hansen.