Forebyggings- og behandlingsreformen: Ord og handling henger ikke sammen
Til tross for 74 tiltak, mangler reformen de tydelige grepene som kunne gjort en reell forskjell på rusfeltet.
Hei, hva leter du etter?
Til tross for 74 tiltak, mangler reformen de tydelige grepene som kunne gjort en reell forskjell på rusfeltet.
I dag la helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl frem del en av forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet. Del to kommer til påsken neste år og vil inneholde flere forslag til lovendringer.
Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis, er skuffet: Dette er ingen reform, det er situasjonsbeskrivelse. Den skildrer godt hvor skoen trykker, men resten har vi hørt før – lite er nytt.
Helseministeren er av en annen oppfatning: En ny ruspolitikk for trygghet, fellesskap og verdighet, innledet han på pressekonferansen, og konkretiserte:
– Vi vil ha flere brukerrom i norske kommuner, mer og bedre legemiddelassistert rehabilitering (LAR) og en helt ny handlingsplan mot overdoser som inneholder både rusmiddelmonitorering, rusmiddelanalyse og tilgang til nødvendig motgift. Vi skal sørge for tilstrekkelig kapasitet, høy kvalitet og korte ventetider i rusbehandlingen.
- Dette er vel og bra, sier Hansen, men det meste av dette er enten allerede påbegynt eller gitt i oppdrag. Når det gjelder det siste punktet om behandling, snakker regjeringen mot seg selv. De sier i reformen at de vil styrke kapasiteten innen TSB, det gjør de tre dager etter at Helse Sør-Øst avslutter en anbudsrunde som fører til at mer enn 100 behandlingsplasser blir borte og 14 rusinstitusjoner kan forsvinne. Det er provoserende i den situasjonen vi nå står i.
Regjeringen vil ha mer oppsøkende arbeid i kommunene og det skal være kunnskapsbasert. Det vil komme målrettede tilskudd til rusmiddelforebyggende tiltak og et rusmiddelforebyggende program for barn og unge. Regjeringen vil også styrke samarbeidet med erfaringskonsulenter, bruker- og pårørendeorganisasjoner, frivilligheten og ideell sektor. Likevel mangler det konkrete tiltak for å få ned narkotikabruken?
Holder regjeringen det den lover?
Rusmestring
Regjeringen vil styrke rusmestringstilbudene i norske fengsler og samarbeidet mellom kriminalomsorgen og helseforetakene.
Ungdomsoppfølging
For konkrete tiltak må vi vente på del to av reformen og lovproposisjonen som skal følge opp Rushåndhevingsutvalget. Den vil ta for seg både ruskontrakter og bruken av de rådgivende enhetene.
Behandling
Reformen inneholder tiltak for å øke kapasiteten i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) og tydeliggjøre ansvar for basistjenester og ettervern. Det er fokus på bedre samarbeid med ideelle aktører og på å sikre mer helhetlige og kvalitetssikrede behandlingstilbud.
Overdoser
Regjeringen lover forsterket innsats mot overdoser hvor mye vil være nedfelt i «en dynamisk, ikke tidsavgrenset, handlingsplan mot overdoser» med fokus blant annet på å forebygge overdosedødsfall som skyldes reseptbelagte legemidler og alkohol.
Frivillige og ideelle aktører
Regjeringen ønsker å videreutvikle det gode samarbeidet med ideelle aktører innenfor helse- og omsorgssektoren, og utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet.
Alkohol
For innsatsen på alkoholfeltet, trekker regjeringen frem både betydningen av alkoholfrie arenaer og det å verne om de mest effektive virkemidlene der hensynet til folkehelse må veie tungt sett opp mot andre hensyn, som for eksempel økt tilgjengelighet og næringsutvikling. Terskelen for at helsevesenet skal gi hjelp til de som har skal ned og stigma rund dette må bort.
Pårørende
Familie- og pårørendeorientert tilnærming skal prioriteres, inkludert finansiering av familiearbeid og pårørendeavtaler..
Narkotika skal være forbudt
Regjeringen slår fast at all form for narkotikabruk er, og skal være ulovlig. Dette skal også gjelde mindre mengder narkotika til egen bruk. Det skal jobbes forebyggende for å hindre bruk av ulovlige rusmidler blant både unge og voksne.