Fyllekjøring er fyllekjøring – også på sjøen
For de fleste er det utenkelig å sette seg beruset bak bilrattet. Det samme burde være en selvfølge på sjøen.

Foto: Skal du ut i båt i sommer? Kapteiner kjører edru! Pexels
Hei, hva leter du etter?
For de fleste er det utenkelig å sette seg beruset bak bilrattet. Det samme burde være en selvfølge på sjøen.
Foto: Skal du ut i båt i sommer? Kapteiner kjører edru! Pexels
Under pandemien økte salget av fritidsbåter kraftig ettersom folk måtte feriere i Norge. Det er nok medvirkende til at det nå er over 1 million fritidsbåter i Norge.
Mange lar seg friste til å ta en øl eller flere i sommervarmen. Med dagens promillegrense på 0,8 kan en voksen mann drikke rundt tre halvlitere før han setter kurs mot neste brygge. De fleste kjenner seg påvirket etter et slikt inntak, enten de liker å innrømme det eller ikke.
Selv med lav promille reduseres evner du trenger som båtfører. Både reaksjonsevnen, dømmekraften og oppmerksomheten blir dårligere, mens viljen til å ta sjanser øker. En uheldig kombinasjon som gjør det vanskeligere å reagere klokt i uventede situasjoner, og som kan gi fatale utfall.
Ifølge Sjøfartsdirektoratet omkom 34 personer med fritidsfartøy i norske farvann i 2022, der 16 var rus- eller alkoholpåvirket. Ingen av de omkomne som var i fart, hadde en promille under 1,0.
En kartlegging viser at syv av ti nordmenn ønsker samme promillegrense på sjøen som på veien, og reduksjon av promillegrensen på veien har vist seg å ha god effekt så lenge kontrollen også økes.
Å senke promillegrensen vil gi et tydelig signal om at båtliv og alkohol ikke hører sammen.
Sjøen skal være trygg for alle, og da må promillegrensen ned.