Pengespill: Influensere risikerer 50 000 kroner dagen i tvangsmulkt
Lotteritilsynet har konkludert med at Sebastian «Barisbrevik» Brevik og Henrik Lie Viken har brutt pengespilloven ved ulovlig markedsføring i sosiale medier
Hei, hva leter du etter?
Lotteritilsynet har konkludert med at Sebastian «Barisbrevik» Brevik og Henrik Lie Viken har brutt pengespilloven ved ulovlig markedsføring i sosiale medier
Vedtaket, som ble kunngjort i dag, omfatter de to influenserne, nettstedet Schpell.com og Schpells kanaler på Twitch, Kick, YouTube, Instagram og Discord.
Brevik og Viken ble tidligere i år pålagt å stanse den ulovlige markedsføringen, som blant annet skjedde i form av "livesendinger" der de spilte ulovlige pengespill. De to influenserne valgte å ikke følge pålegget. I stedet klagde de saken inn til Lotterinemnda. Nå har den fattet sitt vedtak.
– Lotterinemnda har gjort en grundig jobb. Vedtaket deres er veldig tydelig, og det er ingen tvil om at denne markedsføringen er ulovlig. Vi forventer at den opphører, sier Monica Alisøy Kjelsnes, jurist i Lotteritilsynet.
– Det vi så var markedsføring av pengespill med høy risiko for spilleproblemer, rettet mot unge norske følgere. Dette er alvorlig. Influensere kan ha stor påvirkningskraft på unge.
Lotteritilsynet har sendt ut varsel om tvangsmulkt. Tiergarten Marketing, selskapet bak Schpell, må betale 250 000 kroner per dag dersom den ulovlige markedsføringen ikke opphører. Baris Entertainment og Viken Underholdning, selskapene til de to influenserne, risikerer å måtte ut med 50 000 kroner per dag, skriver Lotteritilsynet på sine nettsider.
Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis, er fornøyd med vedtaket.
- Det er på høy tid at influensere og selskaper som driver ulovlig markedsføring av pengespill i sosiale medier, blir møtt med sanksjoner som virkelig merkes. Dette er det eneste språket som fungerer overfor aktører som utelukkende er opptatt av profitt, sier Hansen.
Hun viser til en ny undersøkelse fra Medietilsynet som belyser alvoret i situasjonen:
- Undersøkelsen viser at hele 60 prosent av ungdom mellom 14 og 18 år har fått reklame for gambling eller pengespill på nettet. Dette er fullstendig uakseptabelt og understreker behovet for strenge tiltak som også håndheves, slik vi ser i dette tilfellet.