Det er på ingen måte slik at denne gruppen står alene om å bryte loven ved å promotere alkohol. Forhåpentligvis vil denne saken være en wake-up call til de som trenger å rydde opp.
Actis har lenge etterlyst et overtredelsesgebyr som gjør det lettere å håndheve lovverket. Nå ser vi virkningen og betydningen av gebyret for alkoholreklame i sosiale medier for første gang. Det bør føre til at flere influencere tenker seg om to ganger før de legger ut alkohol i sin feed.
I en undersøkelse fra Medietilsynet i 2024 sier 23 prosent av dem mellom 13 og 18 år at de har fått opp reklame for alkohol. 16 prosent av dem mellom 9 og 12 år har opplevd alkoholreklame i nyhetsstrømmen. En kartlegging gjort av Respons analyse på oppdrag fra Actis fulgte 20 influensere med mange unge følgere i sosiale medier, og fant at de publiserte til sammen 11 alkoholposter i løpet av et døgn. Hvert tiende instagramhøydepunkt eksponerte alkohol, nesten halvparten av Youtube-videoene, og mer enn én av fem blogginnlegg. Samtlige av postene satte alkohol i et positivt lys, som en del av en attraktiv livsstil med venner, fest og hygge.
En viktig grunn til å ta vare på og ikke minst håndheve forbudet mot reklame for alkohol er beskyttelsen det utgjør for barn og unge. Ungdom bør ikke drikke mer eller tidligere, snarere er det motsatte et mål. Dette er viktig fordi unge er særlig utsatte for påvirkning fra reklame, og spesielt når det kommer fra personer de ser opp til, og som lever det som tilsynelatende ser ut som det perfekte liv. Forskning viser at jo tidligere man begynner å drikke, jo større er sjansene for å utvikle problemer senere.
Påvirkningen gjennom reklame og sosiale medier er massiv. Vi som forbrukere blir lett påvirket. Alkohol er ingen ordinær vare og derfor har vi i Norge et forbud mot reklame for alkoholholdige produkter – også i sosiale medier. Alkohol øker risikoen for over 200 sykdommer. Vi glemmer ofte at det rusmiddelet som tar flest liv er nettopp alkohol. Folk opplever å bli utrygge, trakassert og utsatt for vold på grunn av andres fyll. Samfunnskostnadene av alkoholbruken i Norge anslås til å være opptil 100 milliarder i året.
Forbudet mot reklame skal beskytte forbrukerne og bidra til å begrense alkoholforbruket. Den norske modellen setter folkehelse foran næringshensyn med høye avgifter, begrenset tilgjengelighet og reklameforbud. Loven fungerer etter hensikten. Det norske alkoholforbruket er lavere enn i land vi kan sammenligne oss med. Det er bra for folkehelsen, bra for samfunnet og bra for folk flest.
Kjendiser og influensere har stor påvirkningskraft. Mange er ikke minst forbilder for barn og unge. Når alkohol blir promotert som en del av glamorøs livsstil, er det derfor problematisk. I tillegg er det et brudd på loven å eksponere alkohol i forbindelse med reklame for andre produkter.
For å være på den sikre siden kan det være lurt å droppe alkohol i sosiale medier. Utfordringen til en vårrengjøring er herved gitt!
Inger Lise Hansen
Generalsekretær i Actis – rusfeltets samarbeidsorgan