Jobben til Kristin Krohn Devold er sørge for at norske reiselivsbedrifter kan drives så lønnsomt som overhodet mulig. Det er det hun skal levere på. Jo færre begrensninger for bransjen, jo bedre.
Helsa først
Men de folkevalgte har flere hensyn å ta med alkoholpolitikken. Det er derfor den hovedsakelig er lagt til Helsedepartementet og ikke Næringsdepartementet. Hvorfor det? Fordi alkohol ikke er en vanlig vare. Uansett hvor mye kos og glede et par glass vin eller en flaske sider fra Hardanger kan føre med seg, så kan man ikke lukke øynene for at alkohol ifølge forskningen også er årsaken til over 200 ikke-smittsomme sykdommer. Det finnes ingen trygg nedre grense for hvor mye alkohol man skal drikke, og FHI anbefaler i de nye kostholdsrådene minst mulig alkohol for helsens skyld. Skadelig alkoholbruk spiller også en rolle ved vold i nære relasjoner, ensomhet, utenforskap og utrygghet.
Det er derfor vi har reklameforbudet, ikke for å sette kjepper i hjulene for Krohn Devolds medlemsbedrifter.
Oversvømmes av alkoholreklame
En undersøkelse gjennomført av Rambøll på oppdrag fra Av og til viste at halvparten av alle kartlagte alkoholprodusenter og -leverandører bryter reklameforbudet i sosiale medier. Det understreker behovet for å ha et ris bak speilet når myndighetene skal håndheve regelverket. Det finnes i form av et prikkesystem for å hindre gjentakende brudd på loven, og siden september i år også en mulighet for å ilegge et overtredelsesgebyr ved brudd på reklameforbudet – for eksempel i sosiale medier.
For sosiale medier er en effektiv kanal, også for serveringsbransjen, til å nå målgruppene sine. Kristin Krohn Devold hevder at «de må da få fortelle voksne folk om sine produkter på en ok måte». Problemet er at reklame i sosiale medier sjelden bare treffer voksne. En fersk rapport fra Medietilsynet viser at unge oversvømmes av ulovlig alkoholreklame på disse plattformene. Vel én av fem mellom 14 og 18 år har fått reklame for alkohol, mot 13 prosent av 9–12-åringene. Det er nettopp derfor overtredelsesgebyret er innført – for å sørge for at brudd får tydelige og følbare konsekvenser. Frem til september ble man bedt om å rette bruddet, det vil si fjerne reklamen i sosiale medier. Fulgte man pålegget fikk bruddet ingen konsekvens. Når overtredelser ikke straffes, skapes et inntrykk av at det er greit å bryte reglene eller tøye grensene.
Det førte til at enkelte aktører bare fortsatte. Erfaring viser derfor at advarsler alene ikke er nok; økonomiske sanksjoner må til for å endre praksisen. Prinsippet er klart: De som ikke selv oppsøker informasjon om alkoholholdige varer, skal ikke bli eksponert for reklame på Instagram, TikTok eller andre sosiale medier. Alkohol er noe man aktivt skal lete opp – ikke noe som kan dukke opp i feeden når man minst venter det.
Lest denne? Heretter vil det svi å reklamere for alkohol i sosiale medier
De fleste er flinke
For de fleste serveringssteder er reklameforbudet uproblematisk. Seriøse aktører driver godt innenfor regelverket og opplever ikke dette som en stor utfordring.
For Alkoholloven er klar og tydelig: Det er ikke lov å reklamere for alkohol. Punktum. Det er heller ikke lov å la alkohol inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester.
Når Devold kobler reklameforbudet til økonomiske problemer i bransjen, er det lite hold i argumentasjonen. Økningen i alkoholavgiften følger prisstigningen i samfunnet, og dette gjelder også bransjens egne priser. Det er ikke urimelig.
Selv om håndhevingen av alkoholloven ikke er perfekt, er løsningen ikke å svekke loven eller skape nye gråsoner, men å styrke opplæringen og veiledningen. Kommunene trenger klarere retningslinjer, og serveringsstedene bør få bedre informasjon om regelverket. Her kan også Kristin Krohn Devold og NHO Reiseliv bidra ved å ta et større ansvar for å sikre at bransjen forstår og følger loven.
Vi heier på baren som viser fotballkamper, vinbaren som arrangerer kulturelle arrangementer, det nye pizzastedet på hjørnet, kafeen som fungerer som et hjemmekontor, og restauranten i havgapet som serverer lokale råvarer.
Men de må drive innenfor gjeldende regelverk. Og holde seg for gode til å drive med alkoholreklame.
Inger Lise Hansen
Generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan
(Dette er et tilsvar til et innlegg av Kristin Krohn Devold i Finansavisen)