Helsemerking er informasjon som trykkes på alkoholprodukter for å opplyse om mulige helseskader av alkoholbruk. Slik merking er på dagsordenen i mange land, også i Norge.
Rapporten fremhever helsemerking som et enkelt og billig tiltak som treffer de som drikker alkohol og kan hjelpe dem til å ta informerte valg.
Mangelfull kunnskap
Undersøkelser viser at forbrukernes kunnskaper om spesifikke skadevirkninger er mangelfulle. Advarsler om spesifikke krefttyper er mer effektive enn generelle helsebudskap, ifølge studier WHO har gjort. Videre finner de at kreftadvarsler fører til økt kunnskap blant forbrukerne og gjør det mer sannsynlig at de diskuterer budskapet med andre. Kreftadvarsler kan også påvirke beslutningen om å drikke alkohol i ulike situasjoner.
Nesten en tredjedel av alle dødsfall som følge av alkohol, skyldes alkoholrelatert kreft.
Hva med QR-koder?
Enkelte aktører har tatt til orde for å trykke QR-koder på flaskene i stedet for helseadvarsler. Dette skal gjøre det lett for forbrukerne å hente informasjon om produktet på en oppdatert nettside. Rapporten viser imidlertid at slike QR-koder ikke kan erstatte informasjon direkte på produktet. I en spørreundersøkelse svarte 27 prosent av forbrukeren at de ville bruke en slik QR-kode. Et forsøk med QR-koder i butikk viste imidlertid at det bare var 0,26 prosent av dem som kjøpte alkohol, som brukte koden.
Det er behov for mer forskning for at helsemerkingen skal bli mest mulig effektiv, men WHO understreker at forbrukerne allerede i dag har krav på informasjon om helsekonsekvenser av alkoholbruk. Verdens helseorganisasjon anbefaler derfor at landene må ha mulighet til å utforme merkeordninger basert på eksisterende kunnskap og evaluere og forbedre ordningen etter hvert.